Friday, May 28, 2010

Fobia

Aku rasa ramai yang pernah mengalami fobia. Termasuk diri aku sendiri. Sebab itu aku suka untuk berkongsi maklumat ini.

Agak menarik juga untuk kita tahu apa itu fobia. Fobia merupakan perasaan yang amat takut terhadap sesuatu benda atau situasi. Fobia dikategorikan dalam penyakit keresahan atau anxiety disorder. Simptom utama yang terdapat pada orang yang mengalaminya ialah perasaan resah.

Fobia bukanlah kategori besar dalam penyakit mental tetapi ia menarik dan mendapat perhatian.

Diantara jenis-jenis fobia yang terdapat dalam perubatan dan definisinya.

JENIS FOBIA dan DEFINISI

acarophobia = takut gatal
aichmophobia = takut objek tajam
anglophobia = takut England atau orang Inggeris
anuptaphobia = takut bersendirian
automysophobia = takut badan kotor
cancerphobia = takut kanser
chrematophobia = takut duit
cyberphobia = takut computer
ecophobia = takut rumah
eleutherophobia = takut bebas
ergasiophobia = takut kerja
erotophobia = takut seks
gamophobia = takut kahwin
gerascophobia = takut tua
hydrophobia = takut air
iatrophobia = takut berjumpa doktor
necrophobia = takut mayat
negrophobia = takut hitam
novercaphobia = takut ibu tiri
ombrophobia = takut hujan
pentheraphobia = takut mak mertua
phagophobia = takut makan
satanophobia = takut hantu
scopophobia = takut diperhatikan
spectrophobia = takut lihat cermin
thanatophobia = takut mati
toxiphobia = takut racun atau diracun

ha, kan dah berbelit-belit lidah nak sebut tu. Banyak lagi tau. Bagi yang fobia takut duit senang je, bagi dekat aku duit itu. Pandailah aku nak buat apa. Tambah-tambah jakel dan ariani sudah dibuka di seksyen 7, shah alam, sekejap saja aku habiskan duit itu. Takut duit ingat dekat shida ok.

10 comments:

yimz said...

kak shida saya alami fobia jenis ni pentheraphobia..camne ar nk atasi??

Ms Shadow said...

hahahaha..yim cubalah sedaya upaya..kalau itulah pilihan hati nak buat camne ye dak..

yimz said...

hahahaha...ana cari lain..hidup mesti pandai temberang.. ♪♫♪♫♪♫♪♫♪ (lagu madu 3)

Ms Shadow said...

yim asal tak takut duit..kan boleh bagi je kat akak kalau yim takut..

hahaha..nak madu 3...ermmm..satu pun tak lepas camno tu..

yimz said...

ooopppss...shhhhhsss(jgn bising2)hahaha(◣_◢)

Anonymous said...

wonderful publish, very informative. I wonder why the opposite experts of this sector do not understand this.
You must continue your writing. I'm sure, you have a great readers' base already!


Feel free to visit my website - pirater Un Compte Facebook

Anonymous said...

Hello, just wanted to tell you, I liked this blog post.
It was practical. Keep on posting!

Here is my homepage - Dragon City Cheat Engine

Anonymous said...

Hi! I'm at work surfing around your blog from my new iphone 4! Just wanted to say I love reading through your blog and look forward to all your posts! Keep up the superb work!

my blog post ... Psn Code Generator

Anonymous said...

I want to to thank you for this wonderful read!
! I certainly enjoyed every bit of it. I've got you book-marked to check out new things you post…

my web-site Code Psn gratuit

Anonymous said...

Admiring the hard work you put into your website and detailed information you present.
It's great to come across a blog every once in a while that isn't the same outdated rehashed information.
Great read! I've saved your site and I'm including your
RSS feeds to my Google account.

Feel free to visit my web-site; Psn Code Generator

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...